Een van de voornaamste instrumentale muzikale vormen is ongetwijfeld de sonate. De formele betekenis van het begrip “sonate”, dat afgeleid is van het Italiaanse woord “sonare” (“klinken” of “spelen”), is in de loop der jaren flink veranderd. Meer informatie over de ontwikkeling van de sonate en een groot aanbod van de barok tot nu vind je hier!
Het begrip “sonate” ontstond in de tweede helft van de 16e eeuw en werd gebruikt voor verschillende vormen van instrumentale composities voor twee of meer instrumenten. Zo zou er beter onderscheid gemaakt kunnen worden tussen deze stukken en solowerken voor toetsinstrumenten, of stukken met zang, zoals cantates.
De baroksonate onderscheidt zich vooral van de klassieke sonate door het grotere aantal delen (vier of meer), waarbij snelle en langzame tempi zich regelmatig afwisselen. De baroksonate kan ruwweg in twee vormen worden onderverdeeld:
Sonata da camera (“Kamersonate”) – deze vorm heeft een licht danskarakter en is de voorloper van de barokke danssuite.
Sonata da chiesa (“Kerksonate”) – is in de regel vierdelig, waarbij elk deel afwisselend langzaam of snel is. De delen zijn niet gebaseerd op dansritmes
Afhankelijk van de grootte van de bezetting kunnen baroksonates verder onderverdeeld worden in solosonates voor één instrument (meestal viool) en basso continuo en triosonates voor twee solo-instrumenten en basso continuo.
Een bekende componist van sonates is de Italiaan Arcangelo Corelli (1653 - 1713). Zowel de sonata da chiesas van Corelli als de sonata da cameras van Corelli zijn tegenwoordig nog altijd zeer geliefd bij zowel muzikanten als publiek.
Tussen de 17e en de 18e eeuw ontwikkelde de sonata da chiesa zich langzaam tot een vorm die tegenwoordig bekend staat als Napolitaanse ouverture, waarbij het inleidende langzame deel verdween en een driedelige vorm ontstond die qua tempostructuur van de verschillende delen (snel-langzaam-snel) niet alleen een basis vormde voor de klassieke sonate, maar ook voor veel andere muzikale vormen.
De Italiaanse componist Domenico Scarlatti (1685 - 1757) leverde in deze tijd een belangrijke bijdrage aan het formele ontstaan van de sonate. De sonates van Scarlatti werden over het algemeen geschreven in de oude sonatevorm: een eendelige compositie met twee contrasterende thema’s.
Tijdens het classicisme (1750- 1800) ontwikkelde de sonate zich verder. In deze tijd werd het begrip “sonate” hoofdzakelijk voor pianosonates, of sonates voor een solo-instrument met pianobegeleiding gebruikt. In de basis bestaat een klassieke sonate uit drie (soms vier) delen, waarbij het eerste (snelle) deel in de “sonatevorm” geschreven is; het tweede deel een langzaam karakter heeft en het derde deel in de regel weer snel is en allerlei muzikale vormen kan aannemen.
In een vierdelige sonate wordt doorgaans voor het laatste deel nog een dans in de vorm van een menuet of scherzo toegevoegd. De grootste bloeiperiode voor de sonate kwam voort uit de werken van drie componisten van de (eerste) Weense school: Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven. Een van de meest bekende sonates uit deze tijd is de Mondscheinsonate van Beethoven
voor: Strijkorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 461731
voor: Viool [dwarsfluit/hobo], basso continuo
Partituur, losse partijen, audiobestanden
Artikelnr.: 3542
voor: Viool, basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 290772
voor: 2 trompetten, strijkers, basso continuo
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 289425
voor: 2 VL 2 VA VC 3 OB FAG 2 SBFL 2 TBFL POS
Partituur
Artikelnr.: 294506
Reihe Musica Retiosa
voor: Viool, basso continuo
Partituur, solopartij
Artikelnr.: 378264
voor: 2 violen, basso continuo
Partituur
Artikelnr.: 226375
Strube Instrumentalmusik
voor: Altblokfluit, orgel
Orgelpartituur, solopartij
Artikelnr.: 166770
voor: 2 violen, basso continuo
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 147571
Einzelausgabe für Akkordeon Solo, Standardbass M II
voor: Accordeon
Bladmuziek
Artikelnr.: 761859
voor: 2 dwarsfluiten, piano [orgel]
Pianopartituur, partijen
Artikelnr.: 313650
für Trompete, zwei Violinen, zwei Violen und Basso continuo
Laudate Dominum in chordis et organo
voor: Kamermuziekensemble
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 205671
voor: 2 VL VDG (POS) BC
Partituur
Artikelnr.: 132511
voor: Piano 4-handig
Artikelnr.: 409418
voor: für Klavier
Artikelnr.: 113665
voor: 2 piano's
Bladmuziek
Artikelnr.: 161418
Testo, contesto, interpretazione
Boek
Artikelnr.: 777865
Testo, contesto, interpretazione
Repertori Musicali. Storia, analisi, interpretazione 5
Boek
Artikelnr.: 774540
Contesto, testo, interpretazione
Repertori Musicali. Storia, analisi, interpretazione 6
Boek
Artikelnr.: 773882
voor: Gitaar
Partituur
Artikelnr.: 1044060
Genere, forma, espressione Volume 1
Serie diretta da Guido Salvetti
sotto gli auspici del Beethoven-Haus di Bonn
voor: Piano
Boek
Artikelnr.: 962414
Le Sonate dall’op. 14 all’op. 31 Vol. 3
Le Sonate per pianoforte di Beethoven
Serie diretta da Guido Salvetti
sotto gli auspici del Beethoven-Haus di Bonn
voor: Piano
Boek
Artikelnr.: 962388
voor: Altviool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 773477
Le Sonate dalle WoO 47 all'op. 13
Volume 2
voor: Piano
Boek
Artikelnr.: 1556007
Le Sonate tra l'op. 53 e l'op. 81a
Boek
Artikelnr.: 1027146
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 301985
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 296219
voor: Viool
Bladmuziek
Artikelnr.: 557946
voor: Viool, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 273586
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.
Wisselen naar Stretta Music WereldwijdOp Stretta Music Nederland blijven