Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
Preciosa
voor: Salonorkest
Extra partijen
Artikelnr.: 158884
Saxophonar Sax 5
voor: Altsaxofoon, piano
Pianopartituur, solopartij
Artikelnr.: 273418
voor: Gemengd koor (SATB) a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 474201
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 191046
Choralkantate
Den Vokalstimmen wurde ein singbarer englischer Zweittext unterlegt.
voor: Altviool
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 237844
voor: Klein blaasorkest
Clarinet 2 in Bes (orkestpartij)
Artikelnr.: 1657689
(Bassleutel)
voor: Bariton (bes)
Bladmuziek
Artikelnr.: 131595
voor: Variabel blaasorkest
Artikelnr.: 331850
Königsfanfaren aus "Fredigundis
Leuckart-Reprint
voor: Orgel
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 295569
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 138366
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Koorstem Tenor
Artikelnr.: 780815
Erstfassung
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Koorpartituur
Artikelnr.: 780813
voor: Orgel
Artikelnr.: 278398
fantaisie pour le piano
voor: Piano
Artikelnr.: 1345354
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1018686
Highlights aus "Die Csárdásfürstin", "Gräfin Mariza", "Der Zigeunerprimas", "Die Zirkusprinzessin", etc.
1. Stimme
voor: Variabel ensemble (5-stemmig); zang ad lib.
1ste partij in Bes (sopraansaxofoon)
Artikelnr.: 690539
Highlights aus "Die Csárdásfürstin", "Gräfin Mariza", "Der Zigeunerprimas", "Die Zirkusprinzessin", etc.
1. Stimme
voor: Variabel ensemble (5-stemmig); zang ad lib.
Losse partij 1 en Es (Altsaxofoon)
Artikelnr.: 690538
Highlights aus "Die Csárdásfürstin", "Gräfin Mariza", "Der Zigeunerprimas", "Die Zirkusprinzessin", etc.
5. Stimme
voor: Variabel ensemble (5-stemmig); zang ad lib.
Losse partij Basklarinet (Bes)
Artikelnr.: 690508
Instrumental Accompaniment Set
voor: SATB and Keyboard
Partijenset
Artikelnr.: 1058588
Wahre Liebe, Ich muss staunen, Das versunkene Kränzchen
voor: Mannenkoor
Koorpartituur
Artikelnr.: 1534953
nach dem 2. Akt des Balletts "Chota Rostaveli"
voor: 2 piano's, slagwerk
Speelpartituur
Artikelnr.: 358973
voor: Symfonieorkest
Zakpartituur
Artikelnr.: 358956
voor: Piano
Bladmuziek
Artikelnr.: 358900
voor: Blaasinstrumenten
Partijenset
Artikelnr.: 379778
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Partijenset
Artikelnr.: 379649
voor: Zangstem, piano
Artikelnr.: 379614
Acht Gedichte
Heft 1
voor: Zangstem, piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100684
Nr. 5 Schlechtes Wetter (tief C-Dur)
voor: Zangstem (laag), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100646
Elektra - Der Rosenkavalier
Band 2
voor: Hoorn
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100607
Nr. 2 Ich schwebe (tief F-Dur)
voor: Zangstem (laag), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100508
Nr. 3 Rückleben (hoch b-Moll)
voor: Zangstem (hoog), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100496
Nr. 1 Auf ein Kind (hoch C-Dur)
voor: Zangstem (hoog), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100491
Nr. 3 Weißer Jasmin
voor: Zangstem (hoog), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100474
(Nedda) "Wie flammte auf sein Auge" aus "Der Bajazzo"
voor: Zangstem, piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100450
voor: Hoorn
Artikelnr.: 160251
Klassik
voor: Gemengd koor (SATB), piano
Koorpartituur
Artikelnr.: 1109805
Klassik
voor: Symfonieorkest
Piano-uittreksel
Artikelnr.: 1171782
voor: FL FAG (VC) KLAV (CEMB)
Losse partij(en)
Artikelnr.: 382704
voor: Gemengd koor a capella
Koorpartituur
Artikelnr.: 641624
Klassik
voor: Symfonieorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 1541312
voor: 2 violen, altviool, cello (strijkkwartet)
Partituur, partijenset
Artikelnr.: 446709
Studienpartitur
voor: ORCHESTERWERKE KAMMERORCHESTER SOLO-SINGSTIMME
Zakpartituur
Artikelnr.: 116434
Folk
voor: Gemengd koor (SATB); piano ad lib.
Koorpartituur
Artikelnr.: 915684
Tanzduett (Bella, Pimpinelli), Nr. 18
aus "Paganini"
voor: Zangstem, piano
Losse uitgave
Artikelnr.: 226904
voor: Harmonieorkest
Partituur, losse partijen
Artikelnr.: 630084
voor: Koor
Koorstem Tenor
Artikelnr.: 386025