Ontdek hier de wondere wereld van het modernisme in de muziek met een uitgebreide selectie bladmuziek en lees na de “+” meer over de verschillende stijlrichtingen en de bijbehorende componisten die deze bijzondere periode aan het begin van de 20e eeuw vormgegeven hebben.
De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zorgden voor een dermate veranderd perspectief dat de kunst vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou kunnen zijn. Cultureel-maatschappelijke veranderingen die aan het einde van de 19e eeuw waren ingezet kwamen tot een breekpunt en zorgden voor nieuwe zienswijzen die ook tot uiting kwamen in verschillende vernieuwende kunststromingen. Het geheel van deze nieuwe manier van denken en de bijhorende kunststromingen noemen we het modernisme.
Een overzicht van de belangrijkste stromingen, gerelateerde componisten en natuurlijk de bijbehorende bladmuziek vind je hier!
Tijdens de 19e eeuw werden grenzen van de tonaliteit dermate opgerekt, dat er op een gegeven moment niet meer van tonale muziek gesproken kon worden. Het gebruik van polytonaliteit door componisten zoals Igor Stravinsky, Béla Bartok en Charles Ives en in nog sterkere mate de twaalftoonsmuziek van Arnold Schoenberg en zijn leerlingen en het daaruit voortkomende serialisme zijn daar wellicht de meest sprekende voorbeelden van.
De zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen zorgde voor het ontstaan van verschillende stijlen. De meeste componisten maakten in deze tijd verschillende perioden door en schreven werken die tot verschillende stijlen gerekend kunnen worden. Zo schreef Stravinsky bijvoorbeeld zowel expressionistische (12-toons en serialistische) werken als neoklassieke werken. Ontdek hier drie belangrijke stromingen binnen het modernisme en de bijbehorende componisten.
De opkomst van nationalistische bewegingen zorgde aan het einde van de 19e eeuw voor een oplevende interesse in volksmuziek. Nieuwe technische mogelijkheden, zoals de uitvinding van de fonograaf maakten daarnaast de documentatie en het verzamelen van volksmuziek eenvoudiger. Pioniers op dit gebied waren onder meer de Roemeense componist Bela Bartok, de Tsjech Leoš Janáček en de Hongaar Zoltán Kodály.
Deze ontwikkeling uitte zich in een nieuw idioom binnen de klassieke muziek op zowel melodisch als ritmisch vlak, losstaand van de eerder genoemde ontwikkelingen op het gebied van tonaliteit. Goede voorbeelden zijn onder meer de melodieën uit de opera “Jenufa” van Leos Janacek, die gebaseerd zijn op de ritmes en intonatie van de Tsjechische taal en de rhapsodieën voor viool van Béla Bartók.
Expressionisten stelden zich ten doel, traditionele schoonheidsidealen achter zich te laten en zo ware emoties zonder verbloeming in muziek vast te leggen.
Expressionistische muziek kenmerkt zich door een hoge mate van dissonantie, extreme dynamiek en grote contrasten in kleur, toonhoogte etc. De stroming wordt binnen de muziek doorgaans geassocieerd met de 2e Weense School van Arnold Schönberg en zijn leerlingen Anton Webern en Alban Berg en de door hen gebruikte 12-toonstechniek (dodecafonie). Er zijn echter veel meer componisten uit deze tijd (en ook nog ver tot in de 20e eeuw) die tot deze stroming gerekend zouden kunnen worden.
Enkele zeer sprekende voorbeelden van expressionistische muziek zijn “Erwartung” (1909) van Schönberg en de opera “Wozzeck” van Alban Berg (1922).
Een andere manier om muziek te schrijven die contrasteerde met de muziek en idealen uit de romantiek was het teruggrijpen op vormen en stijlfiguren uit de barok en het classicisme. Dit uitte zich in het gebruik van ouderwetse vormen zoals in het “Concerto Grosso” (1937) van Bohuslav Martinů; instrumentatie, zoals in het “concert voor klavecimbel, fluit, hobo, klarinet en cello’ van Manuel de Falla (1926) en ook in het gebruik van thematisch materiaal van componisten uit de 18e en 19e eeuw zoals “Pulcinella” (1920) van Igor Stravinsky.
op. 20
Einzelstimme Kb.
voor: Cello, orkest
Losse partij Contrabas
Artikelnr.: 424507
op. 20
Einzelstimme Vl. 2
voor: Cello, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424503
op. 20
Einzelstimme Vl. 1
voor: Cello, orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424502
Potpourri für Akkordeonorchester Akkordeon 1
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 1
Artikelnr.: 179047
Losse partij Trompet 2 (C)
Artikelnr.: 303451
voor: Piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 368353
Losse partij Bas-instrument 1
Artikelnr.: 386838
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 387609
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 3
Artikelnr.: 327718
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 3, Bas-instrument
Artikelnr.: 142785
voor: Variabel blaasorkest
Losse partij Hoorn 1 (Es)
Artikelnr.: 188386
voor: Variabel blaasorkest
Losse partij Tuba 1, 2
Artikelnr.: 331851
voor: Klein blaasorkest
Losse partij Hoorn 3, 4 (Es)
Artikelnr.: 348878
Heft 1
Heft 1
voor: Zangstem (laag), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100691
Kantate
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 881668
Nr. 4 Widmung: "Ohn' Lieb' bist du"
voor: Zangstem (bariton), piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 100468
voor: Solist (bariton), gemengd koor (SATB), orkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 677345
voor: Altviool
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 375914
Partita
voor: Altviool
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 231538
voor: Harmonieorkest
Losse partij klarinet (Es)
Artikelnr.: 1545604
voor: Harmonieorkest
Losse partij klarinet 3 (Bes)
Artikelnr.: 1545591
voor: Harmonieorkest
Losse partij slagwerk
Artikelnr.: 1544940
voor: Harmonieorkest
Losse partij klarinet 2 (Bes)
Artikelnr.: 1546105
voor: Chor (MezBar) mit Flöte und Streichern
Losse partij Fluit
Artikelnr.: 1545812
voor: gemischter Chor (SATB) mit 3 Trompeten und 2 Posaunen oder Klavier 4-händig
Losse partij Trombone 1
Artikelnr.: 1545801
voor: Chor (MezMez) mit Instrumenten (Streicher)
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1582612
voor: Solo (S oder T), Männerchor (TTBB), Streichorchester und 3 Trompeten ad libitum
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 368639
voor: 3 violen
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 127567
voor: 3 violen
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 127551
voor: Gitaar, orkest
Losse partij Cello
Artikelnr.: 153662
voor: gemischter Chor (SMezAB), Streicher und Klavier
Losse partij Cello
Artikelnr.: 241739
voor: Gemengd koor (SATB), orgel; orkest ad lib.
Losse partij Trompet 1, 2
Artikelnr.: 696295
voor: Symfonieorkest
Losse partij pauken
Artikelnr.: 384120
voor: Tenorsaxofoon (bes)
Losse partij
Artikelnr.: 881169
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 4, Bas-instrument
Artikelnr.: 222963
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 869383
voor: Strijkkwartet [strijkorkest]
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1666521
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 2
Artikelnr.: 126322
voor: 4 blokfluiten (SATB kwartet)
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 231080
Losse partij Blokfluit 2
Artikelnr.: 231056
voor: Altviool
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 231053
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1, 2
Artikelnr.: 153988
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1
Artikelnr.: 142787
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 3, 4
Artikelnr.: 142762
Losse partij sopraanblokfluit [Viool 1]
Artikelnr.: 195388
für Violine und Orchester
(Koncert I En Sats For Violin og Orkester)
voor: Viool, orkest
Losse partij (Viool solo)
Artikelnr.: 643169
voor: Piano
Losse partij(en)
Artikelnr.: 475196
Losse partij Citer 2
Artikelnr.: 372854
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.