Er zijn weinig kunststromingen die de waarneming van de mens en de wereld waarin hij leefde zo veranderd hebben als het classicisme. Het geloof in god stond opeens niet meer in het middelpunt en werd vervangen door het geloof in de vaardigheden van mensen; de rede en de rationaliteit. Hoe de componisten van het classicisme omgingen met deze ontwikkelingen ontdek je hier.
De muziek uit de klassieke periode was dusdanig invloedrijk, dat het de naamgever werd voor een muziekstijl (de klassieke muziek), afgebakend van bijvoorbeeld de lichte muziek en de volksmuziek.
Een belangrijk kenmerk van de muziek uit het classicisme is dat deze – in tegenstelling tot de complexe contrapuntische polyfone structuren uit de barok – veel meer gebruik maakte van een eenvoudigere homofone opbouw, waarbij één hoofdmelodie ondersteund wordt door één harmonische begeleiding. De polyfonie werd echter niet helemaal vergeten: alle voorname componisten beheersten de (oude) polyfone vormen en maakten daar ook nog steeds wel eens gebruik van. Zo zijn de momenten waarop in deze periode moderne fuga’s voorkwamen doorgaans absolute compositorische hoogtepunten in een stuk. Treffende voorbeelden van dergelijke werken zijn onder meer het Requiem van W. A. Mozart), en enkele late strijkkwartetten van L. van Beethoven (op. 133 bijvoorbeeld).
Een van de belangrijkste muzikale vormen tijdens het classicisme is de sonatevorm. Deze uitgebreide muzikale structuur staat symbool voor het ultieme streven naar rationele perfectie in de muziek. De sonatevorm vormde de basis voor de belangrijkste muzikale genres van die tijd: Soloconcert, symfonie, sonate en strijkkwartet. De opera onderging een modernisering, met name door de hervormingen van componist Christoph Willibald Gluck.
De piano ontwikkelde zich door allerlei technische verbeteringen tot hét belangrijkste solo- en begeleidingsinstrument. Het orkest werd langzaamaan uitgebreid met instrumenten zoals de klarinet en de contrafagot. Vele andere instrumenten (vooral blaasinstrumenten) werden door de uitvinding van het ventiel en ontwikkelingen van bestaande mechanieken technisch een stuk verfijnder. (hobo, fluit, hoorn, trompet en vele anderen). Daar staat tegenover dat tegen het einde van de 18e eeuw het klavecimbel en andere instrumenten uit de barok langzaam van het toneel verdwenen.
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Hoorn 1
Artikelnr.: 1714552
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1611257
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1610919
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1596338
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1596216
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1581951
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1566561
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 609103
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1596226
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1031765
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 561083
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1611253
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1596331
voor: Viool
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 492130
voor: Klarinet, orkest
Hoorn 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 665532
voor: Fagot, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1025070
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 3, 4
Artikelnr.: 221469
voor: Cello, kamerorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1354998
voor: Kamerorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1355288
voor: Viool
Losse partij (Viool solo)
Artikelnr.: 1557922
voor: Hobo, orkest
Contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1009217
Losse partij Cello/Contrabas
Artikelnr.: 1557886
Losse partij hobo solo
Artikelnr.: 1557992
voor: 2 klarinetten, kamerorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1354981
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1557802
voor: 2 klarinetten, kamerorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 1354982
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1557654
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1557630
voor: Altviool, kamerorkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 1113995
for two horns, viola, two cellos, basso continuo
first print
Diletto Musicale - Doblingers Reihe alter Musik
voor: 2 hoorns, altviool, 2 cello's, basso continuo
losse partij Hoorn 1 (C)
Artikelnr.: 682093
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1558017
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1557502
voor: Altviool, kamerorkest
Hoorn 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1113891
Losse partij Altviool
Artikelnr.: 1557501
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 337942
Hobo 1, 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 552514
voor: Gemengd koor, strijkers, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 613150
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 158515
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 561094
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 603653
Vesperpsalm
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 648343
voor: 2 trompetten, strijkers, orgel, pauken
Trompetten, pauken (orkestpartij)
Artikelnr.: 1024903
'Sanft wie du lebtest'
Beethoven vocal – Urtext
voor: Gemengd koor (SATB), 2 violen, altviool, cello
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 683552
voor: Soli (SS), gemischter Chor (SATB), Orchester (2 Violinen, Vn, Orgel)
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424275
Erstausgabe bei Carus
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 424866
KV 197 (186e)
Einzelstimme Vl. 2
voor: Gemengd koor (SATB), orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234893
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 234834
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 234832
Het land Wereldwijd heeft een eigen Stretta website. In het geval dat je bestelling in dit land geleverd wordt, kun je het beste naar deze site wisselen, zodat de juiste levertijden en -voorwaarden getoond worden. Je winkelmandje en account blijven ongewijzigd wanneer je van land wisselt.