“De muziek is Bach net zoveel verschuldigd, als een religie aan haar grondlegger.” (Robert Schumann)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) is veel meer dan enkel de bekendste componist uit de barok. De onuitputtelijke rijkdom van zijn oeuvre zorgt onophoudelijk voor verwondering en voor de vraag, hoe het mogelijk is dat iemand al deze muzikale pracht in zijn leven kon voortbrengen. Breng anderen in vervoering met muziek van Bach via Stretta!
Meer over het leven en het oeuvre van Bach vind je hier!
Na enkele aanstellingen als organist, begon J.S. Bach in 1708 te werken als hoforganist en kamermusicus bij de Hertog van Sachsen-Weimar. In deze periode ontstond een groot deel van zijn stukken voor orgel (Bladmuziek voor orgel van J.S. Bach). In 1714 werd hij tot concertmeester van het hoforkest bevorderd. Dat bracht de verplichting met zich mee, om regelmatig een cantate voor de Godsdienst op zondag te componeren. Daarmee werd de basis gelegd voor de ongeveer 300 Bach-cantates, waarvan er om en nabij de 200 bewaard zijn gebleven.
Toen Bach later, vanaf 1717, kapelmeester werd aan het calvinistische hof van de vorst van Anhalt-Köthen, was er geen plek voor religieuze muziek. Hier ontstonden daarom veel instrumentale werken, waaronder de Brandenburgse concerten van J. S. Bach.
In 1723 trad Bach in dienst van de stad Leipzig als cantor van de Thomaskirche. Hij was daarnaast muzikaal verantwoordelijk voor de andere grote kerken in Leipzig, muzikaal leider van het Thomanerchor en docent aan de Thomasschule. In zijn laatste levensjaren werd Bach door een oogziekte langzaam maar zeker volledig blind. De werken die hij in die periode schreef gelden als het summum van de contrapunt, zoals met name de “Kunst der Fuge”. De Mis in b-klein van J. S. Bach is ook aan deze periode toe te schrijven.
Na zijn dood raakten Bach en zijn muziek voor het grote publiek in vergetelheid, maar zijn zoons en zijn opvolgers als Thomascantor bewaarden zijn werken en hielden zijn nagedachtenis in ere. Componisten als Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven bewonderden Bach met name om de toepassing van het contrapunt en pasten dit vervolgens zelf toe in hun composities.
De zogenaamde “Bach-Renaissance” in de 19e eeuw leidde in 1829 tot een uitvoering van de Matthäus-Passion van J. S. Bach, georganiseerd door Felix Mendelssohn-Bartholdy. Een andere mijlpaal was de uitgave van de verzamelde werken van Bach, die in het tweede deel van de 19e eeuw ontstond. Dit zorgde uiteindelijk voor een definitieve hernieuwde interesse in de muziek van Bach.
Johann Sebastian Bach stamt uit een muzikantenfamilie, wiens stamboom over honderden jaren uitgespreid is. Vier van zijn zoons zetten de traditie voort en werden componist. Het bracht ze van Londen tot Milaan, waar ze met hun werken de overgangsperiode tussen de barok en de klassieke periode vertegenwoordigden.
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 213965
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 555537
voor: Symfonieorkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 553151
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 432331
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 1644935
voor: Solisten, gemengd koor, orkest
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 655238
voor: Symfonieorkest
Cello (orkestpartij)
Artikelnr.: 605866
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 604248
Altviool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 484942
voor: Symfonieorkest
Losse partij
Artikelnr.: 243017
voor: Symfonieorkest
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 227307
voor: Symfonieorkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 164073
voor: Symfonieorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 332890
Losse partij klarinet
Artikelnr.: 904992
Losse partij Hobo
Artikelnr.: 903758
voor: 2 altblokfluiten, klavecimbel, strijkorkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 347002
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 875430
voor: 2 solisten (AT), gemengd koor (SATB), 2 hobo's, strijkers, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 746031
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 1689327
voor: Solist (sopraan), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 292136
voor: Basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 642047
Losse partij Viool 1
Artikelnr.: 1557837
Entstehungsjahr unbekannt, vermutlich im Zeitraum 1723-1732
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); 8 melodieinstrumenten (colla parte), basso continuo ad lib.
Losse partij(en)
Artikelnr.: 301959
Funeral motet
voor: Gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 373121
Kantate zum 3. Sonntag nach Trinitatis
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 492423
Losse partij Viool 2
Artikelnr.: 1557836
voor: Viool
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 624192
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 321166
voor: Accordeonorkest
Losse partij Accordeon 1
Artikelnr.: 218654
Hunting Cantata
voor: 4 solisten (SSTB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797991
voor: Accordeonorkest
Losse partij accordeon 3
Artikelnr.: 164963
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias (vor 1724)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 673144
Kantate zum 1. Sonntag nach Epiphanias (vor 1724)
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 solisten (ATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 673142
Motette
Stuttgarter Bach-Ausgaben - Urtext
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 4 (Koor 1)
Artikelnr.: 768525
Motette
Stuttgarter Bach-Ausgaben - Urtext
voor: 2 gemengde koren (SATB, SATB); basso continuo ad lib.
Instrumenten partij 2 (Koor 1)
Artikelnr.: 768523
Cantata for the Sunday of Misericordias Domini
Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 693259
Coffee Cantata
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 3 zangstemmen (STB), dwarsfluit, 2 violen, altviool, basso continuo
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 691350
Kantate zum Sonntag Rogate
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Altviool (orkestpartij)
Artikelnr.: 233397
Kantate zum 3. Sonntag nach Epiphanias
voor: 3 solisten (STB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233216
Kantate zum Ratswechsel
Umgestaltung der gleichnamigen Kantate zum 12. Sonntag nach Trinitatis BWV 69a
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233158
Cantata for the Sunday after New Year
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 2 zangstemmen (SB), orkest, basso continuo
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 233004
Cantata for funeral service / Purification of Mary.
Reconstruction Klaus Hofmann
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 2 solisten (TB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viola d'amore (orkestpartij)
Artikelnr.: 233918
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 385326
2de partij
Artikelnr.: 387812
Cello, contrabas (orkestpartij)
Artikelnr.: 321296
Kantate zum Ratswechsel in Leipzig
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest
Losse partij Orgel
Artikelnr.: 233786
Kantate zum 2. Sonntag nach Epiphanias
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, orgel
Viool 1 (orkestpartij)
Artikelnr.: 232726
Cantata for 25th Sunday after Trinity
Urtext Stuttgarter Bach-Ausgaben
voor: 4 solisten (SATB), gemengd koor (SATB), orkest, basso continuo
Viool 2 (orkestpartij)
Artikelnr.: 797211